Tupakkatuotteiden ja vastaavien tuotteiden sekä niiden vähittäismyyntipakkausten merkinnöistä ja muusta ulkoasusta annetun asetuksen muuttamisesta

Asia: VN/2243/2025

Lausuntopyyntö luonnoksesta sosiaali- ja terveysministeriön asetukseksi tupakkatuotteiden ja vastaavien tuotteiden sekä niiden vähittäismyyntipakkausten merkinnöistä ja muusta ulkoasusta annetun sosiaali- ja terveysministeriön asetuksen muuttamisesta

Lausunnonantajan lausunto

Uusi 3 c luku

Suomen ASH ry kiittää mahdollisuudesta lausua luonnoksesta sosiaali- ja terveysministeriön asetukseksi tupakkatuotteiden ja vastaavien tuotteiden sekä niiden vähittäismyyntipakkausten merkinnöistä ja muusta ulkoasusta annetun sosiaali- ja terveysministeriön asetuksen muuttamisesta.

Suomen ASH ry muistuttaa, että tupakkalain tavoite on tupakka- ja nikotiinituotteiden käytön loppuminen. Suomen ASH ry vastustaa nikotiinituotteiden myynnin laajentamista nikotiinipusseihin, sillä se on vastoin tupakkalain tavoitetta. Mikäli nikotiinipussien myynti halutaan kuitenkin sallia, on tärkeää, että nikotiinipussit tuodaan tupakkalain piiriin. Sen myötä asetus vähittäismyyntipakkausten merkinnöistä ja muusta ulkoasusta tulee saada voimaan samanaikaisesti uuden tupakkalain kanssa.

Tarkemmin asetuksesta:

Suomen ASH ry kannattaa savuttomien nikotiinituotteiden sallittujen merkintöjen ja muun ulkoasun sääntelyn yhdenmukaistamista muiden tupakka- ja nikotiinituotteiden kanssa.  Asetus tupakkatuotteiden ja vastaavien tuotteiden sekä niiden vähittäismyyntipakkausten merkinnöistä ja muusta ulkoasusta on tärkeä, sillä uusien nikotiinituotteiden kohdalla houkuttelevat tuotepakkaukset ovat keskeinen markkinointikeino, jolla tavoitetaan erityisesti nuorta kohderyhmää. Kansainvälisten tutkimusten mukaan tuotemerkittömät pakkaukset vähentävät pakkausten vetovoimaa ja tuotemerkittömät pakkaukset voivat lisätä kuvallisten varoitusten vaikutusta.

19 i §

Suomen ASH ry kannattaa esitettyä sääntelyä savuttomien nikotiinituotteiden vähittäismyyntipakkausten sallituista merkinnöistä, sillä sääntelyn avulla tuotteista voidaan tehdä vähemmän houkuttelevia, erityisesti nuorten kohderyhmälle. Sääntely olisi yhdenmukainen voimassa olevien tupakkatuotteiden, sähkösavukkeiden ja täyttösäiliöiden vähittäismyyntipakkauksien sallittuja merkintöjä koskevan sääntelyn kanssa.

19 j §

Suomen ASH ry kannattaa savuttomien vähittäismyyntipakkausten muun ulkoasun sääntelyä. Nikotiini aiheuttaa myrkytysoireita, ja suuremmat annokset ovat erityisen vaarallisia varsinkin ympäristöä tutkiville pikkulapsille. Vähittäismyyntipakkauksissa tulisi olla turvasuljin.

19 k §

Suomen ASH ry kannattaa nikotiinipussien (annosyksikön) materiaalin värin yhdenmukaistamista. Nikotiinipussien annosyksiköille tulisi asettaa sama tumma väri, jota esitetään niiden vähittäismyyntipakkauksille. Valkoista väriä pidetään houkuttelevampana kuin tummaa. Tumma väri erottaisi nikotiinipussit nikotiinikorvaushoitovalmisteena myytävistä annospusseista. Nuoria tulisi suojella virheellisiltä mielikuvilta, johon nikotiinipussin valkoinen raikas väri viittaa, erityisesti jos makuaineina on minttu ja mentol.

22 a §

Suomen ASH ry kannattaa yhdenmukaista sääntelyä kaikille tupakka- ja nikotiinituotteille.

22 b §

Suomen ASH ry pitää erittäin tärkeänä sitä, että tuotetietojen asetuksessa säädetään tuotetietojen kiinnittämisestä siten, että niitä ei voi poistaa.

Muut mahdolliset kommentit

Suomen ASH ry toistaa vastustavansa nikotiinituotteiden myynnin laajentamista nikotiinipusseihin, sillä se on vastoin tupakkalain tavoitetta. Mikäli nikotiinipussien myynti halutaan kuitenkin sallia, on tärkeää, että nikotiinipussit tuodaan tupakkalain piiriin. Nikotiinipussien osalta Suomen ASH ry korostaa, että

a) kaikki makuaineet tulisi kieltää lapsia ja nuoria houkuttelevan makunsa vuoksi, myös mentol ja minttu,

b) nikotiinin enimmäismäärä tulisi asettaa Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen esittämään 6–8 mg/g ja

c) tupakka- ja nikotiinituotteiden ostoikäraja tulisi nostaa pikaisesti kahteenkymmeneen vuoteen, sillä tutkimusten mukaan näiden tuotteiden käyttö aloitetaan pääsääntöisesti 20 ikävuoteen mennessä.