THL: Alkoholinkulutus kääntyi lievään nousuun – long drink -juomien myynti kasvoi voimakkaasti

Alkoholijuomien kulutuksen vuonna 2008 alkanut väheneminen kääntyi lievään kasvuun tammi-elokuussa 2018, kertoo Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. 

Ennakkotietojen mukaan vähittäis- ja anniskelumyynti Suomessa kasvoi 1,1 prosenttia verrattuna vuoden 2017 vastaavaan ajanjaksoon, THL:n tiedotteessa todetaan. Kulutus lisääntyi, vaikka myös alkoholijuomien nimellishinnat nousivat. Ennakkotietojen mukaan hinnat nousivat tammi-elokuussa 3,4 prosenttia, mikä suurelta osin johtuu 1.1.2018 voimaan tulleista veronkorotuksista. Ainoastaan vahvan oluen hinta laski hieman (0,9 %).

”Alkoholin kulutuksen muutokseen voivat vaikuttaa monet muutkin asiat kuin uusi alkoholilaki,” toteaa THL:n tutkimusprofessori Pia Mäkelä. 

Long drink -juomia myytiin selvästi aiempaa enemmän

Alkoholin myynti lisääntyi eniten päivittäistavarakaupoissa, joissa alkoholia myytiin sataprosenttiseksi alkoholiksi muunnettuna 5,9 prosenttia enemmän kuin vastaavana ajanjaksona vuonna 2017. Myös anniskelumyynti lisääntyi tammi-elokuussa yhden prosentin. Sen sijaan Alkon myynti väheni 4,6 prosenttia.

Merkittävin kasvu oli viinapohjaisten long drink -juomien myynnissä, joiden myynti laajeni Alkoista elintarvikekauppoihin vuoden alusta. Niiden vähittäismyynti lähes kuusinkertaistui. Sen sijaan käymisteitse valmistettujen long drink -juomien, joita on jo aiemmin myyty elintarvikeliikkeissä, myynti väheni. Yhteensä kaikkien erilaisten long drink -juomien myynti lisääntyi tammi-elokuussa 47,2 prosenttia vuotta aiemmasta.

Alkoholilain vaikutusta on liian aikaista arvioida

Alkuvuoden 2018 alkoholinkulutustilastoja on lakimuutosten vuoksi seurattu tavallistakin tarkemmin. Eri lähteiden tiedot ovat olleet osin ristiriidassa keskenään.

”Aiemmin esillä olleet tiedot, joiden mukaan kulutus ei olisi tammi-elokuussa lisääntynyt, eivät ole kattaneet koko vähittäis- ja anniskelumyyntiä Suomessa. Lisäksi vaikuttaa siltä, että matkustajatuonnin on tulkittu vähentyneen enemmän, kuin se todellisuudessa on vähentynyt”, toteaa erikoissuunnittelija Marke Jääskeläinen THL:stä.

Lähde: THL:n tiedote