Kansanterveysjärjestöt kannattavat Kummolan esitystä nuuskan täyskiellosta jääkiekossa

Jääkiekkoliiton väistyvä puheenjohtaja Kalervo Kummola on esittämässä nuuskan kieltämistä jääkiekon piirissä. Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry, Syöpäjärjestöt ja Suomen ASH antavat täyden tukensa Kummolan aloitteelle.

– Nuuskankäyttö on todellinen haaste jääkiekkoilijoiden parissa. Vanhempien pelaajien antama esimerkki vaikuttaa nuoriin. Haluammeko, että nuorten sankarit opettavat junioripelaajille hyvinvoinnille haitallisia tapoja? On tärkeää miettiä, minkälaisia sankareita nuorille halutaan, toteaa EHYT ry:n tupakkatyön asiantuntija Sarianna Palmroos.

Nuuskan terveyshaitat ovat ilmeiset. Nuuska sisältää noin 2 500:tä erilaista kemiallista yhdistettä, joista 28 on syöpää aiheuttavia. Nuorten terveystapatutkimuksen 2015 mukaan nuorten nuuskankäyttö lisääntyy edelleen.

Järjestöt kannustavat Jääkiekkoliittoa hyväksymään Kummolan aloitteen. Päätös vahvistaisi sitä tärkeää työtä, jota liitossa on jo tehty nuuskan nujertamiseksi. Jääkiekkoliitto on tehnyt yhteistyötä muun muassa Syöpäjärjestöjen ja Valon kanssa nuorten nuuskattomuuden edistämiseksi.

– Tärkein kysymys on, halutaanko ehkäistä nuoria aloittamasta nuuskan ja muiden tupakkatuotteiden käyttöä. Jääkiekkoliitolla on mahdollisuus tehdä todellinen terveysteko. Liittohallituksen kokouksessa perjantaina voidaan vaikuttaa myönteisesti tuhansien nuorten terveyteen. Toivomme, että näin myös tapahtuu, Palmroos sanoo.

Lisätiedot:

Asiantuntija Sarianna Palmroos