Ns. kevytsavukkeet tulivat Suomessa markkinoille 1970-luvulla tavallisia savukkeita vähemmän haitallisina vaihtoehtoina. Niitä markkinoitiin kuvaamalla niitä mm. miedoksi (light), erittäin miedoksi (ultra light), vähätervaisiksi (low tar)  ja/tai vähän nikotiinia  (low nicotine) sisältäviksi. Näillä markkinointikeinoilla kuluttajat saatiin uskomaan, että tietyt savukkeet ovat vähemmän haitallisia kuin toiset.

Harhaanjohtavien nimikkeiden tarkoitus oli hämmentää kuluttajia, ehkäistä tupakoinnin lopettamista ja poistaa pelkoa tupakoinnista aiheutuvista terveysvaaroista.  Monet kuluttajat katsoivatkin siirtymisen  ”kevytsavukkeiden” käyttöön olevan ”terveellisempi” vaihtoehto.

Tupakkayhtiöt tiesivät, että ”kevytsavukkeet” ovat yhtä tappavia kuin muutkin savukkeet, mutta jatkoivat niiden markkinointia luomalla mielikuvia niiden pienemmästä terveysvaarasta.

Tupakkayhtiöiden menettelyihin perehtynyt emeritusprofessori Erkki Aurejärvi on julkaissut  Kevytsavukeharhautus-videosarjan, joka kuvaa kevytsavukkeiden markkinointia Suomessa:

Harhautus 1972 – 2002 

Rikoshistorian alkutahdit 1970-luvulla 

Harhautuksen onnistuminen osa 3