Ns. kevytsavukkeet tulivat Suomessa markkinoille 1970-luvulla tavallisia savukkeita vähemmän haitallisina vaihtoehtoina. Niitä markkinoitiin kuvaamalla niitä mm. miedoksi, erittäin miedoksi, vähätervaisiksi ja vähän nikotiinia sisältäviksi. Näillä markkinointikeinoilla kuluttajat saatiin uskomaan, että tietyt savukkeet ovat vähemmän haitallisia kuin toiset.

Tupakkayhtiöt tiesivät, että ”kevytsavukkeet” ovat yhtä tappavia kuin muutkin savukkeet, mutta jatkoivat niiden markkinointia luomalla mielikuvia niiden pienemmästä terveysvaarasta.

Tupakkayhtiöiden menettelyihin perehtynyt emeritusprofessori Erkki Aurejärvi julkaisee Kevytsavukeharhautus-videosarjan, joka kuvaa kevytsavukkeiden markkinointia Suomessa:

Osa 1: Yleiskatsaus vuosien 1972 – 2002 kevytsavukeharhautukseen

Osa 2: Rikoshistorian alkutahdit 1970-luvulla 

Osa 3: Harhautuksen onnistuminen osa 3